פתרונות לעבודה מרחוק בארגונים

פתרונות לעבודה מרחוק בארגוניםפתרון גישה מרחוק לרשת הארגון כבר מזמן אינו “Nice to Have” אלא מערכת חיונית בכל מקום עבודה. במציאות של היום, ניתן לאפשר המשך עבודה מהבית במקרה של היעדרויות עובדים כיוון שהגבולות הפיסיים כבר מזמן אינם רלוונטיים וקיימים אמצעי גישה כמעט לכל משאבי הרשת כמעט מכל מכשיר, מקום ושעה.
בנוסף, מאז קורונה והמלחמה האחרונה בישראל עלתה המודעות לגישה מרחוק גם בזמני חירום – עובדים נדרשו להישאר בביתם משיקולי ביטחון ועדין, ארגונים היו מעוניינים שהעובדים יוכלו להמשיך ולעבוד במידת האפשר. לצורך כך דאגו הארגונים להיערך עם פתרונות גישה מרחוק גם לעיתות משבר בהם נדרשת גישה מרחוק לכמות גדולה מאוד של עובדים, לפרקי זמן ארוכים ולמרבית משאבי הארגון.

האם ניתן לספק לעובדים מהבית גישה מרחוק לאפליקציות כמו CRM, ERP וכד’?

כיום ניתן לספק לעובד גישה מרחוק כמעט לכל משאבי הרשת- מייל, CRM, ERP, תיקיות רשת וכו’ ואפילו לספק לעובד את שלוחת הטלפון הפנימית שלו בארגון, העובד נהנה למעשה משרד וירטואלי בביתו ויכול להמשיך בעבודתו כרגיל.

מהם הבדיקות המומלצות בדרך לבחירת פתרון גישה מרחוק לארגון?

מאחר ונדרשת גישה פשוטה ומהירה, רוב הפתרונות כיום לצרכים אילו מבוססים על פתרונות של SSL VPN המאפשרים גישה קלה ומאובטחת ללא הגדרות והתקנות מסובכות, אולם אנו ממליצים ללקוח להעלות רמת אבטחת המידע מעבר לרמת הגישה הרגילה:

  • אבטחה ברמת האפליקציה (Layer 7) ולא רק ברמת ה- Port
  • בדיקה מקדמית של המחשב (האם האנטי וירוס מעודכן, האם המחשב מריץ תוכנות אסורות וכו’)
  • זיהוי חד ערכי חזק של המשתמש (באמצעות Token לדוגמא)
  • בידול משתמשים באמצעות צורות גישה שונות לכל סוג משתמש (עובדים, מוקדנים, ספקים וכו’)
  • יצירת סביבת עבודה וירטואלית לעובדים הזקוקים למשאבים מוגדרים ומוגבלים (ניתן לדוגמא ליצור שולחן עבודה וירטואלי על המחשב המרוחק כאשר סביבה זו מהווה סביבה מוגנת ומאובטחת)
  • שיתוף ופגישות ב- Online- שיתוף מהווה פתח לפריצת אבטחת מידע ועל כן יש לבצעו בצורה מאובטחת

 האם קיימים שיקולים נוספים בדרך להפעלת יישומי הגישה מרחוק?

בנוסף לנושא העלאת רמת אבטחת המידע, יש להתייחס לנושא ה- Sizing- התאמת מערכות הגישה מרחוק לנפח השימוש שעשוי לגדול בצורה משמעותית ביותר- הן מבחינת כמות המשתמשים, זמן השימוש הרצוף והארוך וסוג האפליקציות הדורשות לרוב משאבים רבים ביותר. גידול זה יכול להעמיס את המערכות פי כמה מתקופות רגילות. במערכת ה-SA של ג’וניפר לדוגמא, ניתן להוסיף יכולת הנקראת ICE (In Case of Emergency), יכולת המאפשרת להגדיל מיידית את מספר המשתמשים המקסימלי לזמן מוגבל לצרכי חירום.
פתרונות הגישה מרחוק משמשים גם לצרכים נוספים של הארגון כמו גישה לעובדים ניידים (אנשי מכירות וכו’), גישה מחוץ לשעות העבודה, גישה למכשירי כף יד למיניהם, עובדים מהבית וכו’. הגישה מרחוק כבר מזמן אינה “Nice to Have” אלא הופכת להיות מערכת קריטית בארגון וכזאת יש להתייחס אליה בהתאם מבחינת משמעויות אבטחת מידע, שרידות ויכולות גידול.